Problemet med tryck under drift av pumpen TSRm-158A

Alexander
1
svaret
243
av visning

Välkommen! Historien är så. Det finns en pump ТСРм-158А och en elektronisk tryckregulator EPS-16 tillverkad av ”Pumps plus equipment”, Kharkov. Styrenheten står cirka 2,5 m över pumpen. Sug- och tryckröret till regulatorn är plast 50 mm. Hemledningarna är också ett 20 mm plaströr. högsta punkt 2,5 m över regulatorn. Enligt instruktionerna och beskrivningen av regulatorn måste den säkerställa driften av vattenförsörjningssystemet i huset som en fullfjädrad hushållspumpstation. När du använder kallt vatten är det detta som händer.

Pumpen genererar ett avstängningstryck på cirka 2,2 MPa, påslagning sker vid ett tryck på cirka 1,1 MPa. Pumpen slås på och av, det finns inga godtyckliga inneslutningar som indikerar en läcka i systemet och det finns inga läckor i ögat vid ledningarna i rörledningarna. Men när den omedelbara vattenvärmaren av Delimano-typen slås på efter en kort tid att använda den (cirka 3 minuter) tänds indikatorlampan på det torra systemet på styrenheten och den stänger av pumpen. Om vattenvärmaren stängs av tidigare, då systemet fungerar tills avstängningstrycket har uppnåtts, upprepas samma historia. Omstart av positionssystemet ändras inte. Detta fortsätter tills du öppnar kranen för att tappa kallt vatten på någon annan punkt.

Efter lite, upp till 1 liter. tappning av vatten från allt kommer tillbaka till det normala. På råd från tillverkarens representant försökte jag ändra omkopplingstrycket med en justeringsskruv - det hjälpte inte, jag köpte en hydraulisk ackumulator och monterade den i systemet (jag installerade det både före och efter regulatorn), men det ändrade ingenting heller. Företrädare för tillverkarens servicecenter i Kiev säger att min pump inte ger tillräckligt med tryck (med deras mer "avancerade" pump, när kontrollen avstängningstrycket var cirka 4 MPa.) De ansåg det inte nödvändigt att kontrollera driften med den ovannämnda vattenvärmaren, eftersom allt är klart för dem (köp en ny pump från oss så blir du lycklig).

Berätta, snälla, vad jag ska göra? Spott på dyr avancerad elektronik och installera ett typiskt mekaniskt relä, eller finns det någon anledning till att jag inte kan tänka på? Tack på förhand för ditt svar.

Besökarkommentarer
  1. experten
    Nikolay Fedorenko
    experten

    God eftermiddag, Alexander.Jag fortsätter från rätt justering av skruven och installationen av ackumulatorn i alla fall.

    Det återstår, bara två:

    1. Gå till servicecentrets villkor och installera pumpen de erbjuder. Förhandsröstning till dem dina villkor. Det är lämpligt att beställa installationen från dem. I detta fall kommer de med sin "fashionabla" pump, installera och du accepterar arbetet. Inget tryck, ingen beräkning.
    2. Ett sämre alternativ. Vid lödning av ett hett rör kan rörmokare göra en intern "tillströmning". Det är antagligen möjligt att upptäcka endast genom att placera kameran inuti rörledningen och, vid bekräftelse, löda de defekta anslutningarna. Figur 1 och 2 för visuell förståelse.

    Värst av allt, om rörledningen är murad in i väggen och reparationer görs, utesluter därför först pumpens drift. Det är möjligt att pumpen inte producerar det nödvändiga trycket (med tanke på din höga höga matningspunkt på 5 meter), ett stort antal vinklar och svängfogar medför en tryckförlust.
    Bara i fallet, se till att en kulventil är installerad vid kolumnens utlopp.

    Dessutom rekommenderar jag att du bekanta dig med vår relaterad artikel.

    Bifogade bilder:
Lägg till en kommentar

pooler

pumpar

uppvärmningen